פרנץ' פרס - המדריך המלא - French Press
top of page
חיפוש

פרנץ' פרס - המדריך המלא

עודכן: 17 ביוני




תוכן עניינים



רקע

כששומעים את השם פרנץ' פרס ככל הנראה חושבים ישר שהמכשיר חליטה הומצא בצרפת, זה אולי נכון אבל גם אולי לא. יש המון ויכוחים בין האיטלקים לצרפתים בנוגע למי המציא את המכשיר.

האגדה הצרפתית מספרת שהפרנץ' פרס הגיח לעולם באיזור שנת 1850, שני צרפתים, מאייר ודלפורג' הרתיחו קנקן קפה על אש גלויה אך שכחו להכניס לקנקן את הקפה בעודו מתחמם, כשהמים רתחו הם גילו ששכחו לעשות זאת והחליטו להוריד את הקנקן מהאש לפני שיכניסו אליו את הקפה, נותרה להם מנת קפה אחת בלבד שהם טחנו בטעות בעובי עבה מאוד וכשהוסיפו את הקפה למים הם ראו שהקפה לא מצליח לשקוע לא משנה כמה הם מערבבים. הם לקחו מסננת ממתכת ובעזרת מקל דחפו את גרגירי הקפה ככה שיוכלו להוציא רק את הנוזל לכוס שלהם. להפתעתם הטעם שקיבלו היה טוב פי כמה מהטעם שציפו לו. ככה מספרים שנולד הפרנץ' פרס בצרפת.


מה שאין עליו ויכוח הוא הראשונים לרשום את הפטנט, שם כבר יש הוכחות - מדובר באיטלקי ממילאנו בשם אטיליו קאלימאני שרשם פטנט בין השנים 1927-1933 על הפרנץ' פרס ולעמשה עיצב אותו בצורה אותה אנו מכירים היום.


עד 1991 חברת Martin S.A היא זו שיצרה את הפרנץ' פרס אך ב-1991 נמכרה לחברת Bodum הדנית המפורסמת ששמרה על העיצוב הקלאסי אותו אנו מכירים.



מה מבדיל את הפרנץ' פרס מחליטות אחרות?

- שיטת החליטה של פרנץ' פרס היא השרייה, להבדיל מאספרסו שחולט על ידי לחץ או V60 שעובד על כח הכבידה, בשיטת החליטה של הפרנץ' פרס אנו עדים לתהליך בו הקפה והמים שוהים ביחד לכל אורך החליטה.

- עובי הטחינה בפרנץ' פרס הוא העבה ביותר שטוחנים מבין כל שיטות החליטה (למעט שיטות השריה ארוכות כמו דריפ, קולד ברו וכו'..)




יתרונות

- הטעמים שאפשר להפיק בפרנץ' פרס עמוקים בצורה לא רגילה, בעזרת ההשריה של הקפה בתוך המים, המים מצליחים לקבל טעמים עשירים שלא ניתן להשיג בשיטות חליטה אחרות.

- קל לשימוש - במדריך שיופיע בסוף הכתבה תוכלו לראות בעצמכם עד כמה קל להכין אותו וכמה לא נדרשת שום מיומנות בשביל להגיע לתוצאה מעולה. סיבה זו ככל הנראה הפכה אותו לכלי הביתי הנפוץ בעולם.



חסרונות

- קל לסחוט אותו יתר על המידה

- טעם עדין שלא מתאים לכל אחד

- קושי בקבלת טעם זהה בכל הכנה



מאפייני טעם

הפרנץ' פרס מוכר מאוד בטעם העדין שלו, כמו רב שיטות החליטה של ה"הגל השלישי" מדובר על יחס של בין 1:15-1:120, זה אומר שעל כל גרם קפה יש לנו המון מים. כתוצאה מכך הטעם שנקבל יהיה מימי מאוד ולמי שלא רגיל לטעמים כאלו יהיה קשה מאוד לאהוב את זה. נסייג ונגיד שככל שתשתו קפה איכותי שמתאים יותר לשיטת החליטה (קליה בהירה מומלצת מאוד בשיטה זו) והבריסטה שיכין את החליטה ידע מה הוא עושה, יתכן שתתחברו יותר לטעמים.


הטעמים של הפרנץ' פרס עמוקים מאוד ומצליחים לתת הצצה בהירה למאפייני הטעם המרכזיים של פול הקפה, זו השיטה הדומה ביותר לשיטת הטעימה - קאפינג, שמטרתה לבדוק בצורה שמנטרלת את שאר הגורמים את מאפייני הטעם של הקפה.


קדימה לעבודה!


מצרכים

- מכשיר פרנץ' פרס

- קפה טחון לפרנץ' פרס ( הטחינה הכי עבה שמשתמשים בה לחליטות של פחות מ-24 שעות)

- משקל

- מים חמים

- כפית



דגשים חשובים


- אל תמהר - אם החלטת שאתה רוצה להתנסות בחליטת פרנץ' פרס, תהנה מהתהליך, אל תמהר. תעקוב אחר השלבים ותוכל להינות מקפה שונה לגמרי ממה שאתה רגיל לשתות.

- בחירת הפולים - נסה לבחור קפה בקליה בהירה בשביל לקבל טעמים מגוונים יותר, שונים ומפתיעים. ככל שהקליה כהה יותר תקבל טעמים של הקליה עצמה ותמצה פחות טוב את מה שהופך את הפרנץ' פרס למיוחד כל כך.

- מינון - נשתמש ב-60-70 גרם לליטר, זה יחס של 1:15-1:17. בשביל להבין כמה גרם קפה צריך לשים בפרנץ' פרס שלך נסה להבין מה הגודל שלו, הגודל הסטנדרטי הוא 350 מ''ל ועליו נשים 21-24.5 גרם קפה טחון.

שיטת החישוב היא גודל הכלי כפול 60/70 לחלק ל-1000.

- עדיף להשתמש במשקל איכותי - קפה זה כימיה. אם נשנה את המינונים נקבל בוודאות טעם אחר. לכן אנו ממליצים להשתמש במשקל איכותי שיוודא שכמות הקפה בה אתם משתמשים תהיה תמיד קבועה (אחרי שהבנתם את המינונים שאתם מחפשים).

- ניהול מעקב - כשאתה מכין את הפרנץ' פרס שלך תרשום את הכמויות שהשתמשת בהם, תאר את הטעם שהיה לך ונסה לדרג אותו כך שבפעם הבאה שתכין תדע בדיוק מה לעשות או מה תרצה לשנות כדי לקבל את הטעם שאתה מחפש.

- איכות המים - מים מרכיבים את רב המשקה שלנו, השתדל להשתמש במים הטובים ביותר שאתה יכול להשיג.



שלבי ההכנה

- מקם את הפרנץ' פרס על המשקל והכנס אליו את הקפה

-אפס את המשקל ושפוך את כל המים החמים, ערבב ואל תכסה את המיכל.

-המתן למשך 4 דקות

-לאחר מכן בעזרת כפית סובב מעט את החלק העליון שנוצר על הקפה והוצא את השכבה העליונה שנשארת לאחר מכן.

-המתן לפחות 5 דקות נוספות (ככל שנחכה יותר הטעם יהיה עשיר יותר, עד בערך 12 דקות).

-הכנס את החלק העליון של הפרנץ' פרס בלי לערבב ותגיע עם המסננת ממש לסף העליון של הקפה בלי ללחוץ עליו בכלל.

-מזוג את הקפה שלך לכוס.


במידה ואכן הקפדת על השלבים - זו ככל הנראה כוס הפרנץ' פרס הטובה שששתית בכל ימי חייך.



במידה והטעם היה מריר מידי, ככל הנראה הייתה סחיטת יתר, זה יכול לנבוע מזה שהקפה טחון דק מידי או שהזמן של החליטה היה ארוך מידי. אם יש באפשרותך לטחון את הקפה עבה יותר - נסה זאת. במידה ולא נסה לקצר את הזמנים בדקה בכל אחת מהפאוזות וראה איך הטעם משתנה.


במידה והטעם היה חלש מידי, כנראה לא הצלחת לספוג מספיק טעמים מהקפה או שהוא כבר איבד את החיוניות שלו. במידה והקפה כבר ישן, נסה להשתמש בקפה חדש יותר לפעם הבאה. במידה ולא זאת הבעיה, יש סיכוי טוב שהקפה טחון עבה מידי. אפשר להאריך את משך ההמתנה בדקה נוספת בכל פעם.





מצאתם טעות בכתבה? זה קורה גם לטובים ביותר ;)

שלחו לנו הודעה ונתקן!








אהבתם? נשמח אם תפרגנו לנו, תשתפו חברים ובכללי תהיו מרוצים שיש לכם מקור טוב ואמין לצרוך ממנו מידע בעברית.












7 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page